Tijdens de TT lanceren de gemeente Assen
en het TT Festival samen de campagne ‘Ben je oké?’. Met deze campagne vragen zij
aandacht voor het tegengaan van straatintimidatie. De centrale boodschap: Kijk naar elkaar om en spreek elkaar
aan als dat nodig is.
Burgemeester Marco Out: "De TT brengt duizenden mensen samen in onze
stad. Het is een feest voor iedereen. Straatintimidatie hoort ook tijdens de TT
niet thuis in onze stad. Met de campagne laten we zien dat je als omstander
iets kunt doen. Soms begint dat met één simpele vraag: “Ben je oké?”. Samen met
het TT Festival zorgen we daarnaast voor zichtbare hulp en ondersteuning in de
stad tijdens het festival.”
Oog voor
elkaar
Inwoners van
Assen zetten zich in als ambassadeur van deze campagne. Zij laten in korte
video’s en beelden zien wat je kunt doen als je ziet dat iemand zich niet
prettig voelt. De campagne is zichtbaar
aanwezig tijdens het TT Festival met posters in de horeca, in toiletten en op
straat. Ook op het TT Circuit is de campagne zichtbaar.
Hulp en
ondersteuning
Tijdens de TT
Nachten lopen er Safe Buddies in de stad. Zij zijn herkenbaar en
aanspreekbaar voor iedereen die zich even niet prettig voelt of hulp nodig
heeft. Daarnaast is er in City Hotel De Jonge een Safe Space ingericht
waar bezoekers tot rust kunnen komen of in gesprek kunnen gaan. Via een QR-code
op de posters en in de TT-app kunnen bezoekers eenvoudig een melding doen als
er iets speelt. In acute situaties is er bovendien een noodfunctie beschikbaar
waarmee direct hulp ingeschakeld kan worden.
De campagne is onderdeel van de bredere aanpak van straatintimidatie in Assen, waarin gemeente, partners en inwoners samen werken aan een openbare ruimte waarin iedereen zich vrij kan bewegen.