Onder het ‘Manifest voor geletterde Drentse jongeren’ zijn woensdag zestien handtekeningen gezet. Vo-scholen, mbo-scholen en gemeente Emmen en gemeente Assen spreken hiermee uit om de geletterdheid van Drentse jongeren gezamenlijk te vergroten.
Het manifest is een initiatief vanuit het regionale programma voor een sluitende aanpak voortijdig schoolverlaten en jongeren in een kwetsbare positie in Noord- en Midden-Drenthe. Dit betreft een samenwerking tussen RMC Noord- en Midden Drenthe, Passend Onderwijs, Werkplein Drentsche Aa en DCTerra.
Freya Freeve, projectleider taalbeleid en taalontwikkeling vo en mbo, is blij met de ondertekening van het Manifest: “Geletterdheid is essentieel om te kunnen functioneren in onze steeds complexer wordende maatschappij. Veel wordt schriftelijk of digitaal geregeld. Om jongeren daarbij optimaal te ondersteunen en laten ontwikkelen, is het belangrijk dat we dat beseffen en daar gezamenlijk op inzetten.”
Actiepunten
Het manifest is gericht om de taalvaardigheid van jongeren te verbeteren. Om dit te bereiken, ligt de focus op het bevorderen van taalplezier.
Freeve: “Activiteiten die als plezierig worden ervaren, worden vaker herhaald en gemakkelijker opgepakt. In het manifest staan daarom vijf actiepunten om het belang van taal op een zichtbare, voelbare en hoorbare manier te integreren in scholen en wijken. Denk aan het creëren van samenwerkingen tussen scholen, bibliotheken en andere instellingen die werken aan taalvaardigheidsbevordering, leesbevordering en leesmotivatie. Maar ook kennisdeling en het beschikbaar stellen van (onderwijs)tijd voor vrij lezen en leesactiviteiten staan onder andere benoemd als actiepunt.”