Personentrein tussen Coevorden en Bad Bentheim komt dichterbij

21 mrt , 9:20 Provincie
unnamed 67
via Provincie Drenthe

De Nederlands-Duitse stuurgroep heeft vorige week vrijdag een gezamenlijk besluit genomen over de start van de realisatiefase van een rechtstreekse treindienst tussen Coevorden en Bad Bentheim. Dit betekent dat de aanbestedingen voor de infrastructuur op korte termijn beginnen. De nieuwe verbinding zorgt naar verwachting vanaf 13 december 2026 voor een passagierstrein tussen Drenthe en Niedersachsen, meldt de provincie.

Gedeputeerde Henk Jumelet, provincie Drenthe: “Dit is een belangrijke mijlpaal voor de realisatie van deze grensoverschrijdende spoorverbinding. De complexiteit van het project, met onder andere verschillen in beveiligingssystemen en juridische vraagstukken tussen twee landen, was een bijzondere uitdaging. De goede samenwerking tussen Nederland en Duitsland heeft geleid tot een concreet resultaat, en nu kunnen we de volgende fase ingaan.”

Samenwerking over de grens

Met het genomen besluit hebben de betrokken partijen – het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Provincie Drenthe, ProRail, Land Niedersachsen, Grafschaft Bentheim, LNVG Niedersachsen en Bentheimer Eisenbahn – de planuitwerkingsfase afgerond.

ProRail zal in Nederland werkzaamheden aan station Coevorden en het hoofdspoor uitvoeren. De Bentheimer Eisenbahn werkt aan beide kanten van de grens aan hun spoor, past de treinen aan en bereidt de exploitatie voor. Deze nieuwe spoorverbinding leidt tot aanzienlijke kortere reistijden voor ov-reizigers en versterkt onder meer daardoor de sociaaleconomische samenwerking in de grensregio.

Olaf Lies, minister van Economische Zaken, Verkeer, Bouw en Digitalisering van Nedersaksen: “Met het reactiveringsproject Neuenhaus-Coevorden creëren we een duidelijke meerwaarde voor mensen en de economie in het grensgebied tussen Nedersaksen en Nederland. Tegelijkertijd is het project een “baken” voor ons huidige reactiveringsprogramma, waarmee we routes in de hele deelstaat bekijken voor mogelijke heropening. Op dit punt spreek ik ook namens de Landesnahverkehrsgesellschaft (LNVG), die al sterk betrokken was bij het vorige project Bad Bentheim-Neuenhaus en samen met de provincie Drenthe de toekomstige exploitatie van de lijn organiseert.

ProRail en Bentheimer Eisenbahn publiceren in april de aanbestedingen voor het spoorproject, met als doel een rijdende trein voor passagiers vanaf 13 december 2026.