Startbesluit voor aanleg Nedersaksenlijn getekend

07 okt , 11:25 Provincie
unnamed - 2025-10-07T095849.180
Provincie Drenthe

In de voormalige olifantenstal in Emmen gaf staatssecretaris Thierry Aartsen, gesteund door bestuurders, maatschappelijke organisaties, ondernemers en inwoners, het officiële vertreksein voor de volgende fase van de Nedersaksenlijn. “De Nedersaksenlijn, en dat hebben we vandaag besloten: die gaat er komen,” aldus staatssecretaris Aartsen.

Deze volgende fase heet de MIRT-verkenning. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. In ongeveer drie jaar tijd worden verschillende onderzoeken gedaan en procedures gevolgd. Inwoners, maatschappelijke organisaties en bedrijven krijgen volop de gelegenheid om mee te praten en mee te denken en ook om hun mening te geven in officiële procedures. Het eindresultaat van deze fase is een voorkeursbeslissing.

De Nedersaksenlijn verbindt straks Twente met Groningen, door het aanleggen van de tussenliggende schakel Emmen en Veendam. Het doel van de verkenning is het verbeteren van de ov-bereikbaarheid tussen Groningen-Veendam-Stadskanaal-Westerwolde-Emmen-Hardenberg-Twente/Zwolle en het verkorten van de ov-reistijd in het gebied. Daarbij moeten nieuwe stations worden gebouwd en spoorlijnen worden aangelegd.

Henk Jumelet, gedeputeerde provincie Drenthe: “Het is een feestelijke dag. Want dat we deze grote stap vandaag zetten, is goed nieuws voor onze inwoners. Als het spoor er ligt, wordt reizen eenvoudiger en sneller. Jongeren kunnen kiezen uit meer opleidingen, gezinnen hebben meer banen binnen bereik, en ondernemers vinden makkelijker personeel en klanten. Ook vergroot het spoor de verbinding met de rest van Nederland, wat zorgt voor meer levendigheid en perspectief in onze dorpen en steden. Dat is brede welvaart in de praktijk.”

Gebiedsontwikkeling

Een van de doelen van de Nedersaksenlijn is dat deze regio op veel terreinen welvarender wordt. Daarom gebeurt er ook in een breder gebied rondom de stations de komende jaren veel op het gebied van bijvoorbeeld wonen, onderwijs, economie en zorg. Ook daarvoor wordt de komende drie jaar een toekomstperspectief gemaakt.

Als alle procedures gevolgd zijn, gaat de trein op zijn vroegst over tien jaar van Groningen naar Twente rijden.